Firmaet IoT Denmark er ved at etablere det første landsdækkende netværk dedikeret til Internet of Things i Danmark. Det vil også komme transportbranchen til gode.

Af: Anders Kampmann,
ak@horisontgruppen.dk

Tingenes internet får snart bedre arbejdsbetingelser i Danmark. Det franske selskab Sigfox er ved at få rullet sit dedikerede netværk ud i landet i samarbejde med virksomheden IoT Denmark, og man har meget snart en komplet dækning – Bornholm er stort set den sidste ’hvide plet’ på kortet. Derudover kommer Grønland og Færøerne til senere.

Det fortalte direktør for IoT Denmark, Daniel Bachmann, for nylig, da de to parter for nylig holdt lancering på netværket.

”Der er mange, der ikke helt har forstået dybden og potentialet i IoT. Med et forventet antal ’ting’ på internettet på 26 milliarder i 2020, er vi overbeviste om, at de teknologi-mindede danskerne vil tage godt imod de mange muligheder, som IoT tilbyder”, sagde han.

For industrien har tingenes internet potentiale til at forandre en lang række væsentlige forretningsprocesser og gøre adskillige operationer og aktiviteter både nemmer og hurtigere. En af de brancher, der kan drage nytte er dette, er transportsektoren, hvor eksempelvis intelligente trafiksystemer, asset tracking og vedligehold kan løftes til nye niveauer.

På Sigfox’ net drejer det sig om nogle relativt beskedne antenner og nogle endnu mindre sendere, der begge er kendetegnet ved lave priser, et lavt strømforbrug og en lang rækkevidde på den åbne frekvens 868 MHz, hvor de kan sende små datapakker (maks. 12 byte) op til ca. seks gange i timen. Trods de små specifikationer er mulighederne, som nævnt, mange.

Forsøg i gang i Danmark
”IoT giver den fysiske verden en stemme. På den måde handler det ikke så meget om gadgets, men mere om den data og den viden, man kan få ud af det her netværk. I logistikken er de små, simple sendere oplagte til at fortælle om, hvor fx en given forsendelse eller bil befinder sig og hvor den bevæger sig hen, og også om ting virker som de skal. Her kan netværket hjælpe med at forudse potentielle nedbrud, så man kan fange, dem inden de skaber problemer”, siger kommunikationschef i Sigfox, Thomas Nicholls.

På trafikfronten er Sigfox allerede i gang med et eksperiment i Danmark, nærmere bestemt i Lyngby nord for København, hvor Lyngby-Taarbæk Kommune har etableret et samarbejde med IoT Denmark, der i første omgang handler om at optimere brugen af et udvalg af kommunens biler. Ved at montere en sensor, koblet til antennesignalet, i hver bil, kan man registrere hvor, hvornår og hvor langt bilerne kører.

”Med sensorerne kan vi registrere, om vi udnytter vores bilpark godt nok og på den måde optimere ud fra vores reelle behov – og ikke ud fra hvad vi tror, der er brug for. Med IoT-teknologi kan vi derfor på en relativt billig måde forhåbentligt komme til at spare både tid og penge”, siger centerchef for Borgerservice og Digitalisering i Lyngby-Taarbæk Kommune, Jakob Sylvest-Nielsen.

Sigfox’ netværk dækker pt. 30 lande og man er på vej og yderligere 15 skal efter planen komme til alene i 2017. Netværket har desuden mere end 7 millioner registrerede enheder.